Het Bonnefantenmuseum is voor veel kunstliefhebbers en kunstenaars een begrip. Het bijbehorende fonds wil die status niet alleen vasthouden, maar verder ontwikkelen. Zodat het museum nog meer dan nu het geval is een even interessante als warme ontmoetingsplek is voor iedereen met een hart voor kunst. Talentontwikkeling en educatie zijn andere belangrijke aandachtsgebieden. Net als het streven om kunst en kunstenaars die zich onder de publieke radar bewegen het podium te bieden dat ze verdienen.
Ik pas bijpodium
Waar past u bij?
U overweegt donateur te worden. Maar waar gaat uw interesse naar uit? Daarom is er nu IKPASBIJ, het fondsenpodium van het Elisabeth Strouven Fonds. De deelnemende partners verwelkomen u graag als donateur en stellen zich hier aan u voor.
Bonnefanten-
museum
Fonds
Waar past u bij?
U overweegt donateur te worden. Maar waar gaat uw interesse naar uit? Daarom is er nu IKPASBIJ, het fondsenpodium van het Elisabeth Strouven Fonds. De deelnemende partners verwelkomen u graag als donateur en stellen zich hier aan u voor.
’Voor mij geeft één bezoek aan het Bonnefantenmuseum meer voldoening dan duizenden avonden bankhangen. Daarom pas ik financieel bij.’
Philzuid
Fonds
Waar past u bij?
U overweegt donateur te worden. Maar waar gaat uw interesse naar uit? Daarom is er nu IKPASBIJ, het fondsenpodium van het Elisabeth Strouven Fonds. De deelnemende partners verwelkomen u graag als donateur en stellen zich hier aan u voor.
’Blijdschap. Troost. Bezinning. Philzuid zet menselijke emoties meteen aan het werk. Geweldig. Daarom pas ik financieel bij.’
Gave
Fund
Waar past u bij?
U overweegt donateur te worden. Maar waar gaat uw interesse naar uit? Daarom is er nu IKPASBIJ, het fondsenpodium van het Elisabeth Strouven Fonds. De deelnemende partners verwelkomen u graag als donateur en stellen zich hier aan u voor.
’Ik wil talenten in de dop helpen op weg naar de top. Daarom pas ik financieel bij.’
Bonnefanten-
museum
Fonds
Philzuid
Fonds
Philzuid is uitgegroeid tot een van de meest gewaardeerde orkesten in Nederland en de euregio. Het Philzuid Fonds genereert een onafhankelijke bron van inkomsten zodat het orkest vooraanstaande gastdirigenten en solisten kan aantrekken en kan blijven bouwen aan de verbondenheid met haar publiek en de regio. Dat geldt evengoed voor de ontwikkeling van vernieuwende projecten en educatieprogramma’s die jonge mensen enthousiasmeren en inspireren om kennis te maken met klassieke muziek.
Ik pas bijGave
Fund
Gave is het fonds voor kunst-en-cultuurtalent uit en rondom Maastricht. Denk aan muzikanten, dansers en fotografen die het in zich hebben om de top te bereiken. Wat ze vaak nog niet hebben, is een goed instrument, een adequate werkruimte of extra training om de weg omhoog definitief in te zetten. Gave verwelkomt hen en biedt hun financiële ondersteuning. Ook gaat het fonds zelf op zoek naar gedreven nieuwe talenten. Zodat de kans des te groter wordt dat hun naam regionaal, nationaal en – waarom niet? – internationaal bekendheid krijgt. ‘Ladies en gentlemen! Just flown in from Maastricht, we proudly present you …’
Ik pas bijRob Westra (82) woont in het Belgische Lommel, dicht bij de Nederlandse grens. Daar bezoekt hij soms Cultuurcentrum De Adelberg om naar kamermuziek te luisteren. Bovendien gaat hij bij tijd en wijle naar het Muziekgebouw Frits Philips in Eindhoven. Ook in Hasselt en Antwerpen stilt hij zijn honger naar klassieke muziek. ’Maar Philzuid is het belangrijkste symfonieorkest in mijn regio. Vandaar dat ik daar zeker enkele malen per seizoen te gast ben.’
Zeer aansprekende vertolkingen
’Ik ben al een jaar of tien, vijftien donateur vanwege de kwaliteit van dat orkest. Anders gezegd: de chef-dirigent en orkestleden slagen erin om de schoonheid en emoties die uitgaan van muziek op een zeer aansprekende manier te vertolken binnen een even divers repertoire. Zelf zou ik dat niet kunnen. Tijdens mijn middelbareschooltijd heb ik alle moeite gedaan om de piano meester te worden onder aanmoediging van mijn beide ouders. Totdat zij er na verloop van tijd achter kwamen dat ik niet in de wieg was gelegd om op een professionele manier muziek te beoefenen.’
Opgaan in het muzikale talent van anderen
’Maar daarom niet getreurd. Ik kan en wil ook vanaf de zijlijn intens opgaan in het muzikale talent van anderen. Mijn voorliefde voor Philzuid is daar een sprekend voorbeeld van. Een ander voorbeeld is de Oostenrijkse componist Franz Schubert. Van hem en zijn werken ben ik uitermate gecharmeerd, en dat al sinds zeer lange tijd. Daarbij wil ik in het bijzonder zijn pianosonates noemen. Daar is hij weer, de piano die aan mij niet was besteed, maar die onder de handen van anderen tot grootse daden kan leiden.’
’Mijn liefde voor klassieke muziek kwam in een stroomversnelling toen ik een jaar of dertig was.’ Dat was de dag waarop Sophia Jonkman-Zwarts (89) in het Maastrichtse Staargebouw de Les biches-suite hoorde van Francis Poulenc. ’De vader van André Rieu – André Rieu senior – had Poulenc naar het Staargebouw gehaald. Ik was vanuit mijn toenmalige woonplaats Geleen vol verwachting naar Maastricht gekomen met mijn hoge hakken in een zakje. Die trok ik aan in de vestiaire. Na afloop van de suite was ik betoverd, ik kon niet meer bewegen.’
Combinatie van klanken
’Een favoriet muziekinstrument heb ik niet. Ik vind vooral de combinatie van klanken mooi. Het samenspel tussen een fagot en een hobo bijvoorbeeld. Ik ben een groot liefhebber van blaasmuziek. Middeleeuws of hedendaags, hout of koper. Dat maakt niet uit. Ik steun Philzuid via Maud Douwes. Zij is daar relatiemanager en een van mijn connecties uit het Geleense, zeg maar. Als ik doneer, heb ik meestal de aanschaf van een instrument in mijn achterhoofd. Neem een goede sopraansaxofoon. Die is niet verkrijgbaar voor minder dan € 3.000,-. Dat weet ik van mijn kleindochter, die dat instrument bespeelt.’
Uitgebreide platencollectie
’De laatste jaren bezoek ik jammer genoeg geen concerten meer van Philzuid. Ik heb last van evenwichtsstoornissen. Gelukkig heb ik thuis een meer dan uitgebreide platencollectie. Ik geniet onder meer van de werken van César Franck en alle liederen van Franz Schubert. Net als het repertoire van Philzuid leidt die muziek me naar een andere en in meerdere opzichten luisterrijke wereld. Steeds weer.’
Karel Brevet (RIP): ’Mijn overleden echtgenote ging geregeld naar concerten. Zij heeft me de liefde voor klassieke muziek bijgebracht. Die liefde nam alleen maar toe nadat ik het besluit had genomen haar vaker te vergezellen. Er is geen specifiek muziekstuk dat er voor mij uitspringt. Dat zou ik niet zo een-twee-drie kunnen noemen. Het gaat mij vooral om het samenspel van symfonische klanken die in een concertzaal resoneren. Die bezorgen me niet zelden een overweldigend gevoel van schoonheid.’
NPO Radio 4
’Of, beter gezegd: die bezorgden me een overweldigend gevoel van schoonheid. Want het bezoek aan een concertzaal is voor mij verleden tijd. Ik ben inmiddels 88 jaar en er zijn diverse lichamelijke ongemakken die me tegenwoordig beperken in mijn bewegingsvrijheid. Bovendien ben ik niet meer in het bezit van een rijbewijs. Omdat ik mijn woning zelden nog verlaat, geniet ik van al het moois dat de klassiekemuziekzender NPO Radio 4 te bieden heeft.’
Harp geschonken
’Ik steun Philzuid omdat het orkest een muzikale leemte heeft opgevuld. Dat gebeurde na de fusie in 2013 van het Brabants Orkest en het Limburgs Symfonie Orkest. Ik heb dikwijls een gedenkwaardige uitvoering meegemaakt in de bezetting van het nieuwe orkest. Ook in de tijd dat ik een clubje vormde met een aantal dames die waren geïnteresseerd in klassieke muziek. Tweeënhalf jaar geleden heb ik Philzuid een harp geschonken. De plaatselijke krant hier in Breda heeft daar toen een uitgebreid artikel aan gewijd.’
Ze noemt schoonheid en troost belangrijke eigenschappen van klassieke muziek. Dat geldt evengoed voor rust en berusting, die voortkomen uit het melancholieke karakter van veel muziekstukken. Gertruud Smit (65) uit Vlissingen: ’Ik ben opgevoed met muziek. Op de lagere school speelde ik blokfluit. Daarnaast had ik een jaar verplicht pianoles. Alleen: mijn pianoleraar besteedde voornamelijk aandacht aan toonladders, terwijl ik meer melodiegericht was. Desondanks is de piano nog steeds het instrument waarnaar mijn voorkeur uitgaat.’ Diezelfde piano opent ook Harold en Italie van Hector Berlioz, een van haar lievelingssymfonieën.
Niet online
’Normaliter ben ik een enthousiaste bezoeker van de uitvoeringen van Philzuid, maar nu even niet. Online een concert bijwonen – een livestream volgen dus – vind ik ronduit vreselijk, al waardeer ik de inspanningen die daarvoor worden geleverd ten zeerste. Dat neemt niet weg dat ik Philzuid financieel blijf steunen, zoals ik vóór het samengaan met het Limburgs Symfonie Orkest ook al het Brabants Orkest steunde.’
Schitterende muziek
’Na een in mijn ogen enigszins rommelig beginjaar staat er nu al geruime tijd een dijk van een orkest dat schitterende muziek ten gehore brengt. Daar wil ik graag een bijdrage aan blijven leveren. Daarom ben ik vriend – een goede en trouwe vriend zelfs – van Philzuid.’
Elisabeth Strouven Fonds
Het Elisabeth Strouven Fonds – in het bezit van de ANBI-status – is de initiatiefnemer van IKPASBIJ en vervult een faciliterende rol voor de aangesloten partners. Ook beheert het fonds de giften aan deze partners.
De partners werven de donateurs en bepalen aan welke projecten ze de giften besteden. Op deze manier kunnen ze zich verder ontwikkelen en hun toekomst veiligstellen.